Cookie beleid K.V.V. Vosselaar

De website van K.V.V. Vosselaar is in technisch beheer van VoetbalAssist en gebruikt cookies. Hieronder de cookies waar we je toestemming voor nodig hebben. Lees ons cookiebeleid voor meer informatie.

Functionele cookies

Voor een goede werking van de website worden deze cookies altijd geplaatst.

Analytische cookies

Binnen de site worden er op dit moment geen analytische cookies gebruikt.

Marketing cookies

Facebook Toestaan Niet toestaan

Visie

Visie

Visie jeugd KVV Vosselaar

 
Fun:

 

In   de   opleiding  dienen  veel          ‘leuke’ leermomenten aangeboden te worden: van spelplezier over trainingsplezier naar competitieplezier.

Ook volwassenen gaan naar de training om een ‘matchke’ te spelen.

Het hebben van plezier in voetbal is het allerbelangrijkste voor het zelfvertrouwen en het goed presteren.

 

Plezier voor iedereen: van debutantje tot profvoetballer. Fun voor iedere speler, ook voor de ‘mindere goden’.

Het plezier om te spelen en het plezier om te leren = voetbal spelen. Terugkeer naar het plezier van het straatvoetbal

 

Iedere speler:

  1. Speelt bijna de gehele tijd voetbal
  2. Komt vaak aan de bal
  3. Krijgt veel scoringskansen
  4. Mag vrij spelen
  5. Wordt aangemoedigd door de coach
  6. Wordt gesteund door de ouders

 

Formation = procesgericht leren

Uitgangspunten van een doelgericht opleidingsproces:

Gerichtheid naar een einddoel:

  • wat moet de jeugdspeler “kunnen” op het einde van de opleiding?
  • welke einddoelstellingen dienen op technisch, tactisch, mentaal en fysiek vlak bepaald te worden?

 

Wedstrijdgericht :

  • de speler dient na zijn opleiding klaar te zijn om in de wedstrijd te presteren
  • wet van de transfer: wedstrijdvormen als het kan, tussenvormen als het moet

 

Methodische opbouw:

  • wet van de geleidelijkheid en wet van de
  • doelstellingen worden gepland en geëvalueerd.

 

Leeftijdskarakteristieken en vaardigheidsniveau:

  • er zijn typische leeftijdskenmerken op motorisch en psychologisch valk, afhankelijk van de groeiontwikkeling en de rijpheid.
  • er moeten doelstellingen per ontwikkelingsfase bepaald

 

Formation = opvoeden

De jeugdspeler verwerft menselijke waarden via het voetbalspel:

  • respect voor anderen: trainer, medespeler, tegenspeler, scheidsrechter, begeleiders, toeschouwers, …
  • respect voor zichzelf: rust, verzorging, voeding,…
  • respect voor het materiaal en de

 

De jeugdspeler leert neen zeggen tegen corruptie, druggebruik, racisme en geweld in het voetbalspel. De jeugdspeler speelt om te winnen maar leert verliezen.

 

De jeugdspeler leert de spelregels van het voetbalspel na te leven (= fair-play).

De jeugdspeler leert leefregels (= discipline) na te leven en zelfdiscipline te verwerven.

De jeugdspelers leren samenleven en samenwerken om sociale competenties te verwerven.

 

ZONEVOETBAL ALS OPLEIDINGSFILOSOFIE

Zonevoetbal staat diametraal tegenover individuele mandekking. Zonevoetbal is een spelconcept en geen spelsysteem.

Zonevoetbal omvat principes, niet alleen bij balverlies maar ook bij balbezit. Zoneprincipes zijn spelprincipes die in zijn totaliteit tijdens 11 tegen 11 toegepast worden.

Uit de zoneprincipes worden nadien de teamtactics afgeleid waarvan er al een aantal ook in de 5-5 en 8-8 aangeleerd worden. Het leerplan bevat dus teamtactics die in een 5-5, 8-8 en 11-11 aangeboden worden.

 

Waarom zone als opleidingsfilosofie?

Verbeteren van:

  • het lezen van de spelsituaties
  • het “decision making” proces
  • het durven initiatief nemen
  • het collectief spel (defensief en offensief)
  • het communicatievermogen
  • het concentratievermogen
Delen

voeg je eigen gadgets toe aan deze pagina!